skip to Main Content

بهینه سازی وب سایت (SEO) چیست؟

بهینه سازی وب سایت عبارت است از افزودن توضیحات به کلیدواژه‌‏ها و در واقع‏، توصیف‌گرهای مورداستفاده در متون و صفحات وب سایت.‏
این توضیحات به یکی از دو روش pop-up و ارجاع به فایل html مجزا، به واژگان کلیدی متن اضافه می‏‌شود. مثلا واژه نیروگاه برق ابی در متن دارای یک پیوند به متنی می‏‌شود که حاوی شرح مختصری از این مفهوم است‏. خواننده با کلیک این واژه در متن موقتاً وارد صفحه ی وب مجزایی می‏‌شود که مفهوم را تشریح کرده است و در ضمن دارای ارجاعات بیشتر، مثلاً به انواع نیروگاه‏، اقتصاد انرژی‏، و غیره است‏. خواننده می‏‌تواند آنها را نیز کلیک کند و موقتاً وارد صفحات دیگر شود.‏

در کشورهای صنعتی به جای اصطلاح خدمات بهینه سازی وب از اصطلاح خدمات بهینه‌‏سازی جستجوگر (search-engine optimization) یا اختصاراً SEO استفاده می‌‏شود، که هر دو یکسان هستند.

کاربردهای بهینه سازی وب SEO

کاربردهای اصلی بهینه سازی وب سایت را در چهار مقوله می‌توان خلاصه کرد:

۱. افزایش ترافیک صفحه ی غیر از صفحه ی اول‏.‏ در تحلیل‌های آماری سایت آلکسا، اولین تحلیل مهم این است که چند درصد از دیدارگران وب پس از ورود به صفحه نخست سایت، حداقل یک پیوند را کلیک کرده‏‌اند. از نظر جستجوگرهای وب‏، این مسئله که دیدارگر وب سایت حداقل یک پیوند را کلیک کرده باشد، و حداقل دو دقیقه در آن سایت و پیوند باقی مانده باشد، اهمیت بسیار دارد.

بنابر این‏، وب سایتی که دارای رتبه ی بسیار بالا در کشور یا دنیا باشد، اما درصد زیادی از دیدارگران آن‏، پیوندی را کلیک نکنند، موردتوجه جستجوگرهای بزرگ مانند گوگل قرار نمی‏‌گیرد.‏

۲. تأمین رضایت مرورگر وب‏، که منجر به محبوبیت نشانی (URL popularity) می‌‏شود. این رضایت منجر به تبلیغات شفاهی یا اصطلاحاً تبلیغات ویروسی می‌‏شود.‏

۳. ارتقای شخصیت برند (brand personality) که یکی از عوامل اصلی هویت برند (brand equity) محسوب می‏‌شود.‏
۴. چون معمولاً واژگان مهم سایت به عنوان پیوند در بهینه سازی به کار می‏‌روند، جستجوگرهای وب‏، این واژگان را همتراز Index-Meta-Data به حساب می‏‌آورند.‏ این ویژگی در الگوریتم‌های جستجوگرها هرگز تغییر نکرده است‏، زیرا سایتهای وب متقلب راهی برای تقلب در پیوندهای واقعی پیدا نمی‏‌کنند.‏

افزایش اعتبار وب سایت عملا به چهار کاربرد فوق بستگی دارد.‏

فرآیند بهینه سازی وب

برنامه ی پویشگر (scanner) بسیار ساده‏‌ای وجود دارد که متن سورس صفحه ی وب را با فرمت html پویش می‌‏کند و برحسب دادگان (database) بهینه سازی نصب شده در سایت، کلیدواژه‏‌ها را شناسایی می‏‌کند و هریک از آنها را به یک توصیفگر (descriptor) تبدیل می‏‌کند و یک پیوند HREF یکتا به نقطه ی حاوی کلیدواژه در صفحه ی وب می‌‏افزاید. هر کلمه مطابق یک جدول هش (hash) فارسی‏_انگلیسی به نشانی مقصد مرتبط می‏‌شود. مثلا دو کلمه ی کامپیوتر و رایانه به یک توصیفگر یکتا به نام rAyAnh.htm ارجاع می‏‌شوند.‏

اگر کلمه ی تشخیص داده‏ شده از قبل به عنوان پیوند تعیین شده باشد، پویشگر، پیوند غنی‏‌ساز را در صفحه ی مقصد پیوند درج می‏‌کند تا اولویت با پیوندهای اولیه باشد.‏

نصب دادگان بهینه سازی در سایت یا به صورت فایل‌های مجزا و یا به صورت فایل‌های الفبایی ‏شده انجام می‏‌شود. مثلا کلمه ی کامپیوتر یا در فایل مستقل rAyAnh.htm ذخیره شده است و یا در مدخل computer از حرف C از یک واژه‏ نامه قرار دارد که دارای یک لنگر (anchor) به صورت <A NAME=computer> و غیره است‏.‏

بهینه سازی ممکن است به صورت سلسله‏ مراتبی انجام شود. مثلاً با بردن ماوس بر روی کلمه یا عبارت [mouse hover] فقط یک شرح مختصر به صورت ظاهرشونده (pop-up) برای چندثانیه نمایان شود و سپس محو گردد؛ و با کلیک کردن کلمه یا عبارت‏، موقتاً صفحه ی وب حاوی شرح نسبتاً مفصل باز شود تا دیدارگر پس از مطالعه با زدن دگمه ی Back به صفحه ی اولیه بازگردد.‏

امروزه که ویکی‌پدیا به زبان فارسی نیز منتشر می‌شود، بسیاری از سایتهای وب مطالب مرجع موردنیاز خود را از این منبع استخراج می‌کنند و با مختصر ویرایشی با ذکر منبع در سایت خود قرار می‌دهند. بدیهی است که راه بهتر و مطمئن تر، این است که وب سایت مطالب مرجع قابل کلیک خود را به طور اختصاصی تهیه کند. بدین ترتیب، به تدریج، ارجاعات سایتهای دیگر به این مطالب، منجر به افزایش رتبه وب سایت می‌شود.

دادگان بهینه سازی

هر وب سایت بزرگ باید دارای تعداد زیادی از مواد دادگان باشد که مطابق فرآیند بهینه سازی مورداستفاده قرار گیرند.‏ به عبارت دیگر دادگان غنی سازی از تعدادی فرهنگ (dictionary) تشکیل می‌شود که به صورت دادگان رابطه‌ای (relative database) با هم ارتباط دارند.

آرشیو وب سایت جزو دادگان بهینه سازی محسوب نمی‏‌شود. مثلاً یک روزنامه ممکن است دارای آرشیوی از مطالب قابل کلیک باشد که دیدارگران وب در هر صفحه از سایت بتوانند با کلیک کردن و بدون نیاز به ورود به آرشیو، اطلاعات آرشیوی مورد نظر خود را بیابند.‏ دادگان بهینه سازی از دو مجموعه تشکیل می‏‌شود:

۱. اصطلاحات علمی و فرهنگی‏، مانند اصطلاحات مربوط به فناوری هسته‏‌ای‏، نشر، ارتباطات‏، کامپیوتر، مدرک‏‌شناسی‏، و غیره‏؛
۲. رویدادها و اسم‌های خاص‏، مانند اشخاص مهم‏، انجمن‌های علمی و فرهنگی‏، روزنامه‏‌های نخبه‏، شهرها و کشورها، تعطیلی ملی کشورها، و غیره‏.‏ به ویژه اختصارات مرتبط با اسمهای خاص مانند ITU و IAEA از اهمیت ویژه‏‌ای برخوردار است‏.‏
به تدریج می‏‌توان دادگانی از تصاویر دارای شرح و متن Alt پویا تهیه کرد و به مجموعه افزود.

انواع خدمات  SEO

در دوران ماقبل اینترنت در ایران شرکت‌هایی فعالیت داشتند که خدمات بریده جراید در دسترس سازمان‌های خصوصی و دولتی قرار می‌دادند. امروزه این نوع خدمات به صورت اینترنتی در آمده است. در کشورهای صنعتی شرکت‌هایی با عنوان خبرگزاری علمی (science agency) این نوع خدمات را در دسترس قرار می‌دادند.

به طور کلی، خدمات seo بر دو نوع می‏‌تواند ارائه شود:

۱. پروژه ی نصب کامل دادگان مرجع و خدمات مستمر پس از نصب کامل‏؛
۲. آزمایش چند مجموعه ی کوچک پرکاربرد در مدت‏ زمان کوتاه و سپس ادامه ی خدمات بر اساس قرارداد بلندمدت‏.‏

در صورتی که وب سایت‏، نوع دوم خدمات را ترجیح دهد، سه مرحله ی اولیه به عنوان آغاز خدمات پیشنهاد می‏‌شود، به طوری که نیاز به قرارداد نباشد، و هزینه‌‏ها به صورت فاکتور تعیین و پرداخت شوند.‏ چون مبالغ نسبتاً ناچیز هستند، تعهدات طرفین را می‌‏توان در فاکتور منظور کرد.‏ بدیهی است که هر فایل فقط به یک خریدار فروخته می‏‌شود و این نکته در فاکتور هزینه ی خدمات تصریح می‏‌گردد.‏
به تعبیر دیگر، خدمات غنی سازی وب را می‌توان همانند قرارداد نشر کتاب فرهنگ یا واژه نامه بین مولف و ناشر تلقی کرد که ناشر در قبال پرداخت حق التالیف یا نشرانه، صاحب حقوق مادی اثر می‌شود و مولف نمی‌تواند مطالب داده شده به ناشر را به ناشر دیگر بفروشد.

مقابله با سوء استفاده
اولین مشکل در نشر الکترونیک، سرقت نشرانه (copyright) است‏.‏ به همین دلیل است که فقط سایتهایی توانسته‏‌اند در وب باقی بمانند که مطابق اصول مقابله با سرقت نشرانه عمل کرده‏‌اند.‏ درج تدریجی اما مستمر و بدون وقفه بهترین راه مقابله با این معضل است‏.‏ به طوری که اگر محتوا به صورت تدریجی‏، مثلا ساعت‏-به‏-ساعت‏، اضافه شود، و همزمان‏، اصول بهینه‏ سازی جستجوگر مراعات شود، پس از مدت کوتاهی‏، سرقت نشرانه توسط اشخاص سودجو، برعکس، به ارتقای نام تجاری سایت کمک می‏‌کند.‏ برای نمونه‏، ویکی‌پدیا به همین روش به موفقیت دست یافته است‏، به طوری که هر نوع کپی و استفاده ی مجاز و غیر مجاز از این سایت منجر به افزایش رتبه ی آن می‏‌شود.‏

روش‌های گوناگون دیگری از جمله درج خطای مستعار (dummy error) و درج برنامه ی اسکریپت مانع‏ شونده ی select-copy و Save As نیز وجود دارد. اما بهترین راه همان درج مستمر و تدریجی محتوا است‏.‏

نرم‏‌افزارها و مشخصات فنی
با توجه به این که غنی سازی باید به صورت تدریجی انجام شود، برای شروع کار که تعداد مدخل‌ها کم است‏، تبدیل کلیدواژه‏‌ها به نقاط قابل کلیک (hotspot) به طور دستی میسر است‏. همه ی برنامه‏‌های مدیریت محتوا دارای تسهیلات پیوندسازی و ارجاع هستند.‏ هر مدخل در یک فایل مستقل html و در صورت مصور بودن همراه با فایل گرافیکی JPG یا PNG ارائه می‌‏شود.‏
مشخصات فنی ویژه ی فایل‌های وب غنی سازی به شرح زیر است‏:

۱. مراعات اصول مرتبط با الگوریتم‌های رتبه‏‌بندی جستجوگرهای بزرگ از جمله گوگل و تدوین پویای META-TAG ها؛
۲. مراعات اصول شیوه‏‌نامه ی نگارش و ویرایش زبان فارسی؛
۳. نام‌‏گذاری فایل فارسی باید براساس یک جدول hash فارسی‏_انگلیسی انجام شود تا اپراتورهای روزآمدسازی صفحه‌های وب ناچار نباشند که شماره‌ها یا کدهای ترتیب را حفظ کنند؛
۴. میانگین اندازه ی مطالب قابل‏ چاپ و نمایش در مرورگرها برای هر مدخل کوچک نوعا حدود ۵۰ کلمه‏، و میانگین اندازه ی مطالب قابل‏ چاپ و نمایش در مرورگرها برای هر مدخل متوسط نوعا حدود ۱۰۰ کلمه است‏.‏ مطلب بزرگ دارای محدودیت اندازه نیست و می‌تواند همانند مقالات ویکی پدیا بسیار مفصل هم باشد.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top