skip to Main Content

اينترنت اکسپلورر؛ ناامن‌ترين مرورگر جهان

از زمانی که ماکروسافت ویندوز ۹۵ به بعد را طراحی و ارائه کرد در کنار آن مرورگری هم برای بازکردن صفحات وب ارائه داد. به دلیل محبوب بودن سبستم عامل ویندوز نسبت به دیگر سیستم عامل ها ، اینترنت اکسپلورر هم در کنار ویندوز مورد استفاده کاربران قرار گرفت. اما بسیاری از کاربران راه حل کنار آمدن با سرعت کم اینترنت در ایران را استفاده از مرورگر های سریعتر مثل فایرفاکس و کروم را انتخاب نمودند.

با توجه به اینکه اینترنت اکسپلورر در نسخه های اخیر ویندوز مقل اکس پی و ویستا و سون بصورت پیش فرض نصب شده است بعضی کاربران ناچاراً از آن برای مرور در وب استفاده می کنند.

بسياري از کاربران اينترنت اطلاعات قابل توجهي درباره روش‌هاي نفوذ به سيستم‌هاي کامپيوتري ندارند و معمولا به اين نکته توجه نمي‌کنند که آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي موجود در نرم‌افزارهاي مختلف نصب‌شده روي سيستم، تا چه اندازه آنها را در معرض خطر قرار مي‌دهد و شرايط را براي رخنه هکرها و سارقان اطلاعات فراهم مي‌کند.
مرورگرهاي اينترنت از جمله برنامه‌هايي هستند که وجود آسيب‌پذيري امنيتي (Bug) در آنها، کل سيستم را به شدت در معرض خطر نفوذ هکرها قرار مي‌دهد و به همين خاطر رعايت برخي ملاحظات براي کاهش احتمال سرقت اطلاعات ضروري است. کاربران اينترنت بايد بدانند که توجه به آسيب‌پذيري‌هاي امنيتي مرورگرها يک ضرورت است.
يافته‌هاي پژوهشي مختلف نشان مي‌دهند که هر يک از مرورگرهاي رايج در دنياي اينترنت به نوعي آسيب‌پذير است و اين يعني يک هکر از هر نقطه‌ي دنيا مي‌تواند به آن سيستم (در زماني که آنلاين است) حمله کند، کنترل آن را در دست بگيرد و به همه اطلاعات دسترسي پيدا کند.

اينترنت اکسپلورر؛ “ناامن‌ترين” مرورگر جهان
از آنجايي که اکثر سيستم‌هاي کامپيوتري موجود در دنيا از سيستم عامل ويندوز استفاده مي‌کنند و اينترنت اکسپلورر هم مرورگر پيش‌فرض اين سيستم عامل است، بسياري از کاربران از اين مرورگر براي گشت و گذار در اينترنت استفاده مي‌کنند. قاعده‌اي کلي در دنياي مجازي وجود دارد: هر نرم‌افزاري که بيشتر استفاده شود، طمع هکرها را بيشتر برمي‌انگيزد.
اين در حالي است که برخي ديگر از مرورگرهاي موجود مزاياي بيشتري نسبت به اينترنت اکسپلورر دارند و با نصب افزونه‌هاي مختلف روي ‌آنها مي‌توان مرورگر را بسته به نوع کاربري شخصي‌سازي کرد و نيز حضوري امن‌تر در جهان مجازي داشت.

میزان استفاده از اینترنت اکسپلورر در زمانهای مختلف
استفاده از اينترنت اکسپلورر به‌ويژه به دليل اخبار مختلفي که مبني بر ناامني نسخه‌هاي مختلف آن منتشر شد، سيري نزولي در پيش گرفته است.

بررسي سهم مرورگرها ازاستفاده کاربران در دنياي مجازي از ژانويه ۲۰۰۹ تا ژوئيه ۲۰۱۳ روند زير را نشان مي‌دهد.
اينترنت اکسپلورر: از بيش از ۶۵ درصد به زير ۲۵ درصد
فايرفاکس: از کمي بيش از ۲۷ درصد به کمي بيش از ۲۰ درصد
سافاري: از ۲.۵ درصد به بيش از هشت درصد
کروم: از ۱.۳۸ درصد به بيش از ۴۳ درصد

کدام مرورگر براي من مناسب است؟
پژوهش‌هاي مختلف نشان مي‌دهد که کاربران عموما به صورت کاملا شخصي در مورد مرورگر خود تصميم‌گيري مي‌کنند. سرعت، عادت، امکانات و البته امنيت از جمله معيارهاي گزينش مرورگرها هستند.
گروهي از مرورگرها سريع‌تر هستند اما از برخي پروتکل‌هاي اينترنتي پشتيباني نمي‌کنند و به همين دليل يا برخي از صفحات را به درستي نمايش نمي‌دهند يا از انجام برخي کارها عاجزند. اين موضوع بيش از همه در مرورگرهاي دستگاه‌هاي موبايل ديده مي‌شود.
برخي از مرورگرها هم به صورت پيش‌فرض از شبکه‌هايي مانند “تور” استفاده مي‌کنند. اين مرورگرها به همين دليل براي کاربراني جذاب هستند که يا مي‌خواهند ناشناس بمانند يا از ديوار فيلتر بگذرند. هر چند براي ناشناس ماندن در اينترنت رعايت نکات ديگري نيز ضروري است.
با گسترش روزافزون دستگاه‌هاي موبايل، طراحان مرورگرها هم محصولات خود را در نسخه‌هاي مختلف با ويژگي‌هاي اين دستگاه‌ها تطبيق مي‌دهند.

در نهايت بسته به نوع کاربرد هر کاربري بايد در مورد مرورگر مطلوب خود تصميم‌گيري کند. اما استفاده از مرورگرهاي کم‌کاربرد اما نسبتا امن مانند سافاري يا مرورگرهايي که در دل نرم‌افزارهاي امنيتي هستند، مانند کومودو، مي‌تواند به امنيت بيشتر کمک کند.
بر اساس اطلاعات دويچه وله، کومودو صفحات اينترنتي را در داخل يک “سندباکس” باز مي‌کند. سندباکس‌ها در واقع سيستمي مجازي در دل سيستم عامل شما باز مي‌کنند. به همين دليل پروسه‌هاي در حال انجام در سندباکس‌ها (وبگردي يا باز کردن فايل‌ها و …) به بخش‌هاي ديگر سيستم عامل دسترسي ندارند. اين نکته امنيت سيستم را افزايش مي‌دهد.
اگر به استفاده از کروم تمايل داريد و همزمان گوشه‌چشمي به حريم شخصي خود داريد، به سراغ “آيرن” (Iron) برويد. اين مرورگر بر اساس کد کروم نوشته شده اما اطلاعات کمتري از سيستم عامل يا عادت‌هاي وبگردي کاربر و ردپاي او در اينترنت به بيرون مي‌فرستد.

راه‌هاي مقابله با خطر
از هر مرورگري که استفاده مي‌کنيد، مهم‌ترين نکته به‌روزرساني آن است. بررسي‌ها نشان مي‌دهند که امن‌ترين مرورگرها آنهايي هستند که روي حالت آپديت اتوماتيک قرار دارند.
کمپاني‌هاي سرويس‌دهنده (مايکروسافت، گوگل، موزيلا و …) آسيب‌پذيري محصولات‌شان را پيوسته رصد مي‌کنند و در صورت يافتن ضعف امنيتي، بسته امنيتي(Patch) براي حل آن را به سرعت منتشر مي‌کنند. مهم اين است که کاربران يا مرتب مرورگر خود را به روز کنند، يا با قرار دادن تنظيمات آن در حالت اتوماتيک، خود را تا حد امکان از منطقه خطر دور نگه دارند.
اما اين پايان کار نيست. اگر از مرورگرهايي مانند فايرفاکس يا کروم استفاده مي‌کنيد که افزونه‌هاي متعددي را مي‌توان روي آنها نصب کرد، بايد هميشه به هشدارهاي امنيتي درباره آنها نيز دقت کنيد. به‌عنوان مثال پلاگين پر کاربرد جاوا که روي بسياري از سيستم‌ها فعال است، يکي از گزينه‌هاي مورد علاقه هکرهاست.
از اين گذشته پنجره‌هاي تبليغاتي روي صفحه‌هاي اينترنتي که با استفاده از جاوا نمايش داده مي‌شوند، عموما ارتباط مستقلي با اينترنت برقرار مي‌کنند. به همين دليل کاربري که قصد وبگردي ناشناس دارد، نمي‌تواند با اتکا به “ناشناس” کردن مرورگر خود مطمئن باشد که هويت‌اش برملا نمي‌شود.

پلاگين مشاهده فايل‌هاي “PDF” در درون مرورگر هم درصد قابل توجهي از سيستم‌هاي کامپيوتري را در معرض خطر قرار داده است. کارشناسان حتي توصيه مي‌کنند اين افزونه‌ها غيرفعال شوند و کاربر به صورت موردي در مورد فعال‌کردن اين افزونه‌ها در سايت‌هاي بي‌خطر تصميم‌گيري کند.
توجه کنيد که اين توصيه‌ها تنها مربوط به مرورگر کاربران است. برنامه‌هاي مختلفي که براي مقاصد مختلف روي کامپيوتر نصب مي‌شوند نيز مي‌توانند در صورت به روز نبودن خطرساز باشند.
در اين ميان گسترش پروتکل‌هاي امن مانند “HTTPS” تا حد زيادي به امنيت کاربران کمک مي‌کنند. متخصصان امنيتي همچنين نسل جديد مرورگرها و وب‌سايت‌ها را از نظر امنيتي مطمئن‌تر از نسل‌هاي پيشين مي‌دانند. با فراگيرشدن استانداردهاي “HTML5” بسياري از افزونه‌ها و پلاگين‌هايي که امکانات جانبي در اختيار مرورگرها قرار مي‌دادند، عملا حذف و بخش عمده‌اي از مشکلات امنيتي با به‌روزرساني اتوماتيک مرورگر برطرف مي‌شوند.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top