skip to Main Content

تطبيق چهره با پروفايل فيس بوك

الساندرو آكويستي محقق دانشگاه كارنيگي ملون ثابت كرد كه چطور از فيس بوك و سايتهاي دوستيابي ديگر مي توان براي شناسايي چهره افراد در خيابان ها استفاده كرد.
مشكلات امنيتي فيس بوك به خوبي شناخته شده است ولي در كنفرانسي ثابت شد كه چگونه بصورت آفلاين مي توان توسط تصاوير پروفايل سايتهاي اجتماعي آنها چهره شان را در حالي كه در خيابان قدم مي زنند شناسايي كرد.
اين پژوهشگر دانشگاه كارنيگي ملون شرح داد كه چگونه ۲۵۰۰۰ تصوير از پروفايل فيس بوك دانشجويان را گرد آوري كرده است و اين تصاوير را روي يكي از كامپيوتر هاي ساختمان دانشگاه قرارداده و از دانشجويان داوطلب خواست تا در مقابل وبكم ها قرار گيرند .
نتيجه به اين صورت شد كه به طور متوسط چهره ۳۱ درصد از آنها در كمتر از ۳ ثانيه با مقايسه با تصوير پروفايلشان شناسايي شد.
الساندرو آكويستي در كنفرانس امنيت كامپيوتر بلك هت گفت :در طي مدت كوتاهي ممكن است جستجوي چهره به سرعت امروزي جستجوهاي بر پايه متن برسد.
همچنين براي اثبات اين موضوع محققان دانشگاه كارنيگي ملون نرم افزاري براي آيفون ساختند كه مي تواند عكسي از يك نفر گرفته و از طريق نرم افزار شناسايي چهره مورد استفاده قرار دهد و سپس نام فرد و اطلاعات شخصي وي را نمايش دهد.

كنفرانس امنيت كامپيوتر كلاه سياه ها
استاد يار آي تي و سياست عمومي دانشگاه كارنيگي ملون گفت : اين موضوع يك تهديد ناخواسته براي حريم شخصي افراد در بر دارد. وي گفت شناسايي چهره در كنار پايگاه هاي داده اي نام واقعي افراد ، توقع ما از مفهوم ناشناس ماندن در اجتماع را از بين خواهد برد.
اعضا حدود يك تا ۱۰ سايت دوستيابي ( كه اسم واقعي شان را به زودي به نام مستعار تغيير خواهند داد) قابل شناسايي هستند.
فيس بوك تنها منبع اطلاعات مشخصات افراد نيست و سايتهاي مانند لينكدين و گوگل پلاس هم مي توانند استفاده شوند. اما به دليل اينكه تصوير و نام افراد در فيس بوك براي همه قابل دسترس است فيس بوك انتخاب شده است.(فيس بوك در سياست حفظ حريم شخصي خود به شما مي گويد كه تصوير پروفايل و نام شما تنظيمات حفظ حريم شخصي ندارد.)
تكنولوژي تشخيص چهره كه براي چند دهه در آزمايشگاهها در حال توسعه بوده است اكنون به جريان اصلي خود وارد مي شود.
سايت Face.com در سالهاي گذشته درهاي خود را به روي برنامه نويسان باز نموده است . اين تكنولوژي در نرم افزارهاي اپل و فليكر استفاده مي شود.
گوگل در چند هفته گذشته يك تكنولوژي تشخيص چهره خريداري كرده است . نشانه گذاري و مشخص كردن تصاوير افراد در عكس ها توسط فيس بوك حريم شخص افراد را به چالش كشيده است.
به هر حال تكنولوژي تشخيص چهره در دستان مجريان قانون آزادي هاي مدني را مي تواند بالا ببرد. اگر محققان دانشگاه بتوانند يك پايگاه داده اي وسيع را با فيس بوك منطبق سازند ، آژانسهاي پليسي و سازمانهاي مرتبط با آنها مي توانند انطباق چهره ها را فراتر از چيزي كه اكنون با تصاوير پاسپورت ها انجام مي دهند به نتيجه برسانند.( ارتش آمريكا بخشي از بودجه اين تحقيق را سرمايه گذاري كرده است)
آكويستي اعتراف كرد اين تكنولوژي هنوز كامل نيست و فقط تصاوير چهره هايي كه از نزديك گرفته است را مي تواند شناسايي كند و تصاوير گرفته شده از زواياي جانبي را نمي تواند تشيص دهد.
از سوي ديگر تكنولوژي تشخيص چهره به سرعت در حال پيشرفت است . به ويژه براي تصاوير غير تمام رخ ، مانند آنچه ما در خيابان ها با موبايلمان عكس برداري مي كنيم. وي گفت در آينده يك غريبه فقط با نگاه به شما مي تواند چهره تان را شناسايي كند.

مترجم: عليرضا شوقي بيگي

منبع : بخش اخبار سايت سي نت

This Post Has One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top